Knieklachten zijn veel voorkomend en zeer divers. Het kniegewricht moet bij alle dagelijkse bewegingen, activiteiten  en belastingen meedoen.  Opstaan  uit een stoel, traplopen , fietsen, maar ook  rennen , springen en draaien in sport. Dit relatief beweeglijke gewricht moet dit onder controle van de spieren gecoördineerd uitvoeren. Die beweeglijkheid en de vele richtingen waarin  wij met grote krachten en snelheid bewegen kunnen leiden tot beschadiging van  het gewrichtskraakbeen, de meniscus, de banden van de knie en zelfs ook de spieren en pezen rondom. De bewegingen raken dan “uit balans” en kunnen leiden tot langdurige klachten en beperkingen. Om de samenwerking van alle onderdelen in  en rond de knie weer  te herstellen is begeleid trainen met  een fysiotherapeut  vaak een goede oplossing.

 

Fysiotherapie bij knieklachten

Klachten in de knie kunnen verschillende oorzaken hebben; o.a. traumatisch (val, botsing), overbelasting, slijtage, groeipijn. Het kniegewricht is in Utrecht een van de meest geopereerde gewrichten. Uit onderzoek is gebleken dat fysiotherapie en gestructureerde training als in het Medisch Beweging Centrum Utrecht (MBU) mogelijk veel van die ingrepen overbodig maken en op termijn zelfs betere effecten geven dan een operatie. Mocht een operatie toch nog nodig zijn kan met onze hulp ook voor de operatie de omstandigheden geoptimaliseerd worden voor een sneller herstel na de operatie.

Ook voor knieslijtage (artrose) is aangetoond dat een operatie voor vervanging van de hele knie door een Total-Knee vaak door training kan worden uitgesteld of voorkomen. Dat programma  valt 12  behandelingen in  de basisverzekering.

De vaak door overbelasting ontstane peesklachten rond de knie vragen ook om een uitgebreid fysiotherapeutisch onderzoek van voet/enkel/knie/heup en zaken als balans  en schoeisel. Daarin zijn de klachten bij sportende kinderen en jongeren tussen de 10 en 16 jaar weer een patiëntengroep  waarbij rekening gehouden moet worden met groeigerelateerde oorzaken.

 

Preventie van knieklachten

Om zelf de kans op knieklachten te verkleinen is het aangeraden om de spierkracht van de beenspieren te versterken, de algehele conditie op peil te houden en zorgen voor voldoende beweeglijkheid van het gewricht richting strekking en buiging. Om dit zelf op orde te houden kunt u gebruik maken van ons fitness-aanbod in het MBU.