Vergoeding

De vergoeding voor fysio- en oefentherapie zit ingewikkeld in elkaar. Komt u daar niet goed uit dan kan uw fysio- of oefentherapeut u daarmee helpen. Vraag daar vooraf gerust even om. Het merendeel fysio- en oefentherapie wordt vergoed vanuit aanvullende verzekeringen. Een deel van de vergoeding vindt echter plaats vanuit de (verplichte) basisverzekering:

• Voor verzekerden van 18 jaar en ouder wordt bij ‘chronische aandoeningen’ (zie onder lijst chronische aandoeningen) pas vanaf de 21e behandeling fysio- en oefentherapie vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen niet.
    Deze eerste 20 behandelingen kunnen worden vergoed uit de aanvullende verzekering, maar dat is afhankelijk of die daarvoor toereikend is. Een aantal aanvullende verzekeringen dekt in geval van een ‘chronische aandoening’ wel de eerste 20 behandelingen. Lees dit goed na in uw polisvoorwaarden of vraag daarom bij uw zorgverzekeraar, maar ook de zorgverlener die bij ons is aangesloten kan u dat aangeven.
    Het is ook zo dat bij aandoeningen die levenslang zijn de 20 behandelingen slechts eenmalig niet vergoed worden. Ook geldt dat wanneer die 20 behandelingen al betaald zijn bij overstappen van verzekeraar deze niet opnieuw in rekening gebracht kunnen worden.
  • Bij incontinentieproblemen worden de eerste 9 behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed, mis uitgevoerd door een geregistreerde bekkentherapeut (zonodig daarna via de aanvullende verzekering)
  • Bij kinderen tot 18 jaar worden de eerste 18 behandelingen per aandoening per jaar uit de basisverzekering vergoed. Als meer behandelingen nodig zijn zullen deze worden vergoed uit de aanvullende verzekering van de ouders, mits zij een aanvullende verzekering hebben afgesloten.
    In het geval van een ‘chronische aandoening’ vindt volledige vergoeding plaats vanuit de basisverzekering.

Belangrijk is om u te realiseren dat alle vergoedingen uit de basisverzekering, dus ook de bovenstaande vergoeding voor fysio- en oefentherapie, alleen voor verzekerden van 18 jaar of ouder vallen onder het verplicht eigen risico (385 euro in 2016). En dat risico geldt niet voor vergoeding uit de aanvullende verzekeringen.
Het overzicht van vergoedingen uit de aanvullende verzekering staan uitgewerkt in uw polisvoorwaarden de verzekeraar, vaak onder fysiotherapie, oefentherapie, beweegzorg of paramedische zorg.