Skiken is een combinatie van skaten (de langlauftechniek) en Biken (vanwege de luchtbanden en de sensationele remtechniek).
Met de Skike kun je op alle verharde en bijna alle onverharde wegen skaten (dus Skiken!). Bovendien is Skiken veilig door het unieke en bijzonder effectieve remsysteem. De lange wielstand en de unieke remmen maken de Skike veilig.

Wie kan Skiken?

 

In principe kan iedereen het Skiken leren. Skiken is voor jong en oud.
Het is een extreem gezonde sport. Bij Skiken gebruikt men het hele lichaam. Skiken is een “total-body-workout” en kan overal worden gedaan.

 

 

 

 

 

Uitrusting

Stokken
Goede stokken zijn essentieel bij Skiken. Goed te gebruiken zijn bv. rolskistokken.De kenmerken van deze stokken zijn:

  • 0,9 x lichaamslengte
  • Nordic handvat en lus (zoals bij langlauf of Nordic Walking)
  • schacht van aluminium of carbon (duurder)
  • met widiapunt, vervaardigd van gegalvaniseerd staal

Beschermers

  • Helm is hoofdzaak.
  • Knie en elleboog beschermers voor beginners.
  • Eventueel fiets-, Nordic Walking- of langlaufhandschoenen completeren het geheel.

Schoenen
In principe kan er met gewone schoenen op de Skikes worden gestaan. Er zijn geen bijzondere eisen.
Aanbevolen worden schoenen die stevig en eventueel half hoog zijn Wat goed gaat: Nordic Walking- of wandelschoenen
Wat ook kan: langlaufschoenen
Wat minder is: hardloopschoenen met breed uitlopende zool. Belangrijk: sokken moeten wat langer zijn om evt. irritatie van de bevestiging om het onderbeen tegen te gaan.